2017. március 11., szombat

San Franciscoi kenyér


Egy hete végre megérkezett a szárított San Franciscoi kovászporom. Azonnal neki is álltam az élesztgetésének.

elvileg ez 5,4 gramm kovászpor volt

1 evőkanál liszt és 1 evőkanál víz


másnap 2 evőkanál liszt , 2 evőkanál víz



következő nap ¼ csésze liszt ¼ víz
ezután ½ csésze víz, ½ csésze liszt
5. naptól fél csészényit kell meghagyni, többit kidobni (vagy elhasználni nokedlibe, palacsintába). A fél csészényi kovászhoz kell adni ½ csésze vizet, ½ csésze lisztet. Ezt még 2-3 napig ismételni. Akkor kész a kovászunk, ha pár órán belül jó bubis lesz.
Ezután az etetése változik.
1 csésze kovászhoz 1 csésze víz és 2 csésze liszt


Ma tudtam először sütni vele. A hozzá adott útmutatón lévő recept szerint készítettem a kenyértésztát:
2 ⅓ csésze kovász
3 ⅓ csésze BL80 liszt (Tüskeszentpéteri, manitoba, Királybúza lisztek vegyesen)
1 ½ csésze víz
3 kk só
A szokásos módon készítettem el.
Vizet és lisztet összekevertem, épp csak annyira, hogy sehol se maradjon száraz.

Fél óra autolízis után hozzákevertem a kovászt.

További fél órát autolizáltam. Ezután tettem hozzá a sót.
Enyhén kiolajozott tálba tettem, fél óránként, 3x hajtogattam.











Az utolsó hajtogatás után fél órával ketté vettem, gömbölyítettem, két cipót formáztam.






Lisztezett szakajtóba téve kb 70 percig kelesztettem.




ujjpróba:

Majd egyenként sütőlapátra borítottam, tetejüket bevágtam és a 260 fokra melegített sütőacélra csúsztattam.



Hőfokot visszavettem 230-ra. Gőzösítéshez amikor bekapcsoltam a sütőt, az aljába tettem egy kis tálkába lávaköveket, hogy jól felforrósodjanak mire elkezdem sütni a cipókat. Miután mindkét cipót a sütőacélra csúsztattam, kb egy dl forró vizet öntöttem a kövekre.
15 perc múlva kivettem a lávaköves tálkát és további 15 percig sütöttem a cipókat.






3 megjegyzés:

  1. Csoda. Köszi a részletest. A kovászport hol is vette?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Erről az oldalról rendeltem:
      http://www.culturesforhealth.com/

      Törlés
  2. Jártam SF-ban, de akkor még nem tudtam, hogy a SF kenyér (és a kovász) egy fogalom, pedig, akkor már javában sütögettem :)

    VálaszTörlés